Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 13.12.2018, 09:42

Чорнотисянська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Меню сайту
Категорії розділу
Предметно-методичні тижні [11]
Літній інмовний табір [2]
Шкільні заходи і семінари [48]
Фінансування школи [4]
Документація школи [7]
Засідання методоб'єднань [9]
Засідання педради [3]
Замовлення підручників [13]
Оголошення [1]
Зарахування дітей до школи [1]
Освітня програма школи [6]
І етап всеукраїнської олімпіади [20]
LaStrada
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » І етап всеукраїнської олімпіади

Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури 2018 - 2019 н.р.
22.10.2018, 09:34

8 клас

Українська мова

  1. Напишіть твір.

Шукаймо в людях доброти!

Добро відкриє нам світи (М. Сингаївський).

(12 балів)

2. Запишіть правильно слова.

Уві/сні, проїз..ний, зар..во, кінно/спортивний, р..ч..татив, пів..яхти, сам/на/сам, макро/космос, чотирьох/ядерний, на/добраніч,П(п)р..зидент А(а)кадемії Н(н)аук У(у)країни, науково/обґрунтований, з(с)/під/лоба, івано/франківець, будь/що/будь, дз..лен..чати,трудо/день, на/четверо, по/батькові, ім..іграція.

  1. балів)

 

3. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, зробіть синтаксичний розбір речення (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частини мови, дайте загальну характеристику).

Над луками залитими квітневою повінню холонув оранжевий вечір зануривши в мілкі прибережки далеке полум’я хмар (Г. Тютюнник).

(6 балів)

 

4. У кожному реченні визначте синтаксичну роль інфінітива.

Сусіди з батьком радили мені з дитинства стати хліборобом (А. Малишко).

Жити – добро творити (Нар. творчість).

Вийшли в поле косарі косити ранком на зорі (Нар. творчість).

Я розповіла докторові про свій намір вирватися в світ (Ірина Вільде).

(4 бали)

5. Відредагуйте словосполучення.

Бувший учень, у двох словах, оточуюче середовище, відкривати ключем двері, відкривати сезон, відкривати форточку, відкривати книжку, два роки назад, завернути в папір, непочатий край роботи.

(5 балів)

Українська література

 

1. Зробіть ідейно-художній аналіз вірша.

Весна зіткала вчора гобелен
у лузі – з трав, із квітів, з верболозів.
Зіткала вітер і зіткала клен,
грози зіткала молоді погрози.

Не відпочивши, вдосвіта весна
сьогодні знов за голубим верстатом –
в святому невдоволенні вона
свій гобелен взялася переткати.

І спалахнула полумям трава,
і заряхтіли, як веселка, квіти,
і сонця вогнеуста голова
пророком проповідувала в світі.

Навівши скрізь на гобелені лад,
весна під зорями поклалась спати,
бо завтра знов за голубий верстат,
щоб гобелен свій ще раз переткати!

Євген Гуцало

(10 балів)

2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності.

1. ЇЇ називали українською Сапфо, про неї писали художні твори
С. Руданський, В. Самійленко, М. Старицький, О. Кобилянська. Хто вона?

2. Скількох козаків і напередодні якого свята визволила з неволі Маруся Богуславка?

3. Назвіть сучасних виконавців народних дум.

4. Хто ввів в українську фольклористику термін «історична пісня»?

5. У якому році вийшов перший «Кобзар» Т. Шевченка і яким твором він починався?

6. До якого поетичного циклу належить вірш Т. Шевченка «Мені однаково»?

(6 балів)

  1. Дайте розгорнуту відповідь.

Дума як жанр фольклору. Особливості їх будови. Виконавці дум.

(4 бали)

Загальна кількість – 52 бали.

 

9 клас

Українська мова

1. Напишіть твір.

Життя росте лише з любові,

Лише краса людей навчає жить! (Д. Павличко)

 (12 балів)

2. Запишіть правильно слова.

На/виліт, з усіх/усюд, каюта/люкс, лос/анджелець, зеленаво/брунатний, клятвен..ий, п..я..десяти/шести/тисячний, ретро/мода, мін..юст, ямбо/хореїчний, не/наче/б/то, с/під/споду, масло/какао, цюри..кий, лимонно/кислий, конферанс..є, д..зертир, сама/самотою, П(п)івнічний Л(л)ьодовитий О(о)кеан, транс/сибірський, по/четверо, ще/не/почорнілий, ан..али, богатир/хлопець.

(6 балів )

3. Запишіть речення, розставте  розділові знаки. Побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови є, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).

Крикне ворон і бринить його крик довго-довго і на жаль не може загасити його степова безвість (За Г. Тютюнником).

(8 балів)

4. Запишіть числівники словами, поставте їх у потрібному відмінку та узгодьте з ними іменники.

На острові Папуа послуговуються 1156 (мова). Відбулася зустріч з 8597 (виборець). За останні роки було надано квартири 1 456 148 (житель) столиці. Збори 768 (голос) ухвалили рішення про приватизацію підприємства.

(4 бали)

6. Відредагуйте речення.

Ми не чекали від нього такого поступка. Край неба горів різними фарбами.
У дівчини були великі каштанові очі. Глядачі, сидячі в перших рядах, гаряче вітали виступ соліста. Повертаючись додому, почався дощ, і ми промокли до нитки.

(5 балів)

Українська література

1. Зробіть ідейно-художній аналіз вірша.

 

Співало літо рясно на покосах,

Петрівка жар із горна вимітала,

Блакить прозора в променистих росах

Початок літа в чебрецях купала.

Ріки манила прохолода синя,

Забута пісня аж у саме серце,

І матіола п’янко попросила

Зібрати щастя в золоте відерце.

 

Стара черемха заздро поглядала

На першу вишню, визрілу несміло,

А літо, мов на крилах, колихало

Надій людських гармонію стосилу.

Валентина Беля

 (10 балів)

2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості і лаконічності у висловлюваннях.

1. Ця пісня набула великої популярності в Західній Європі, перекладена німецькою і французькою мовами. М. Максимович умістив її у своїй збірці «Малороссийские песни», додавши в примітках шостий куплет («Тебе ж, мила, не забуду...»). Про яку пісню йде мова?

2. Патерик – це…

3. «Тож збирав він лободу, власноруч перетирав її, робив із того хліб і тим харчувався. Заготовляв це заздалегідь щоліта на весь рік, так що й життя міг прожити без хліба. І побачив Господь його терпіння та велику здержливість, і перетворив йому гіркоту на солодкість, й після смутку настали для нього радощі, як мовиться: «Увечорі плач завітає, а вранці радість». За те й прозвали його Лободником, бо ж ніколи не куштував він ані хліба, окрім проскури, ані жодного овочу, ні питва, а лише лободу й воду, як то було сказано вище».

Назвіть героя оповідання, уривок з якого ви прочитали.

4. Назвіть перші друковані книги в Україні.

5. Назвіть українських перекладачів Біблії.

Загальна кількість – 50 балів.

7 клас

Українська мова

1. Напишіть твір.

Осінній день бухикав хрипко, укрившись хутром листяним (П. Воронько).

 

 (12 балів)

2. Запишіть правильно слова.

Воз..єднання, з(с)цідити, казна/чого, інт..ліген..ський, С(с)узір’я В(в)еликого П(п)са, Хмел..нич..ина, різ..б..яр, спагет..і, уман..ський, фіто/т..рапія, хіміко/технологічний, їж…жу, мар..во, в/аби/кого, довгождан..ий, напів/відчинений, пів/Єгипту, міні/опера, без..якірний, брун..ці.

(5 балів)

3. Запишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику речення за метою висловлювання та будовою).

Через тумани лихі через великеє горе ти світиш мені моя зоре
(Леся Українка).

(4 бали)

4. Утворіть присвійні прикметники.

Настя, сестричка, сваха, Оксанка, Лукія, Настечка, Параска, Ївга, тітка, Оксаночка, щука, Лука.

(6 балів)

5. Відредагуйте словосполучення.

Невірний результат, цікаве міроприємство, найбільш талановитіший актор, відкрити очі, слідуючий пацієнт, хороше відношення, коврове покриття, пропустити по хворобі, надіслати відкритку, розумний вундеркінд.

(5 балів)

Українська література

 

1. Визначте тему поезії, головну думку, художні засоби.

Літній ранок

Джмелі спросоння – буц! – лобами!

Попадали, ревуть в траві.

І задзвонили над джмелями

Дзвінки-дзвіночки лісові.

 

Повільне сонце на тумані

До проса випливло з води,

Де на пташинім щебетанні

Тинявся малиновий дим.

 

 

Лиш сонях спав, хоча й не мусив,

І ось за те, аби він знав,

Важкий ячмінь медовим вусом

Бджолу за лапку лоскотав.

 

У картузах із парусини

Комбайн комбайнові гукав:

– То що ж косить? Воно – все синє!

Де льон? Де небо? Де ріка?

Микола Вінграновський

(6 балів)

2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.

1. Козацькі та чумацькі пісні належать до … пісень.

2. Укажіть відповідник до виділеного застарілого слова в цитаті із твору
І. Франка «Захар Беркут»: «…Вся громада зібрана довкола каменя при вході тухольської тіснини: дівчата з вінками, молодиці з музикою, всі в празничних чистих строях».

3. Історична повість – це…

4. Особливості будови коломийки полягають у …

5. Слова «Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого, ніж смерть» належать героєві повісті «Захар Беркут» …

6. Визначте, якому сюжетному елементові відповідає ілюстрація до повісті «Захар Беркут».

7. Який елемент образу рідної землі є наскрізним і відіграє важливу роль у розвитку подій повісті І. Франка «Захар Беркут»? Що він символізує?

8. Хто написав мелодію до вірша Т.Г. Шевченка «Заповіт»?

9. Хто з письменників позитивно оцінив перші твори А. Чайковського?

10. Могила, біля якої зустрічалися козаки («За сестрою» А. Чайковського), називалася …

(10 балів)

Загальна кількість – 48 балів.

 

10 клас

Українська мова

1. Побудуйте і запишіть твір-роздум, у якому з’ясуйте власне розуміння вислову Володимира Винниченка:

«Чудний наш народ – і сильний, і сумний... Мав героїв – і ніхто їх не знав... Усе життя любив волю – і все життя жив рабом... Утворив багатство пісні – і сам її не знає».

(12 балів)

2. Запишіть правильно слова.

Військово/зобовязаний, музико/знавчий, хто/зна/де, журналіс..ський, рекру..чина, шіс..десяти/семи/кілометровий, транс/європейський, науково/доведений, горохв..яний, К(к)римська В(в)ійна, піц..икато, у/сто/крат, брин..чати, де/факто, ні/на/якій, пр...осв..ящен..ий, вузько/діалектний, де/б/то, Іра…ський, на/віки/вічні, роз(с)т..лати, пан..о, крісло/гойдалка, О(о)/К(к)ейсі.

(6 балів)

3. Запишіть речення, розставивши розділові знаки. Побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мовою є, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).

Я чекав тебе з хмари рожево-ніжної із ранкових туманів з небесних октав коли думи збігалися з мли бездоріжньої і незвіданий смуток за душу смоктав(В. Симоненко).

(10 балів)

4. Поясніть значення лінгвістичного терміна «паронім». Утворіть словосполучення, вибравши потрібне слово-паронім.

 

Творчий (уява, уявлення);  (корислива, корисна) людина;  (замітка, примітка) до параграфа;  (кришталева, кристалічна) ґратка;  (показники, покажчики) тиснення;  (фольклорний, фольклористичний) матеріал; (воєнний, військовий) квиток;  (первинне, первісне) суспільство.

(5 балів)

5. Відредагуйте речення.

Милуючись лісовими краєвидами з вікна вагона, у мене виникали спогади далекого дитинства. Більша половина нашого класу прийняла участь у святковому концерті до Дня Незалежності. Зберігшийся екземпляр підручника треба обов’язково передати в бібліотеку. Переповісти сюжет роману попрошу Андрія Савченко. Калину в народі здавна вважають дуже ефектним протизастудним засобом.

(5 балів)

Українська література

1. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії.

 

А світ стоїть в благословенній тиші,
І пахне м’ята силою землі.
І дощ на чистім плесі вірші пише
Про нас – таких безмежних
і малих.

Ми молимось до Неба чи до Бога,
В багатті
догора вчорашній день.
А понад нами зоряна дорога
Через віки до Вічності
веде.

Десь за туманом залишилось місто.
В нічного
лісу інші голоси.
І серце
усміхається пречисто,
Відкривши
світ у крапельці роси.

Наталка Позняк

(10 балів)

2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.

 

1. Яку працю присвятив І. Франко дослідженню літературної історії старохристиянського духовного роману про Варлаама і Йоасафа?

2. «На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне; а як гляне, то од її очей молоко кисне». Так охарактеризовано … з твору …

3. Після проведення цієї реформи І.С. Нечую-Левицькому селяни часто ставили питання: «Навіщо мотляються у ваших творах ті хвостики». Про що йдеться?

4. Брати Івана Тобілевича мали такі мистецькі псевдоніми …

5. «Облога Буші» М. Старицького за жанром  –…

6. Митець, який продав свій маєток, щоб за власний кошт утримувати театральну трупу …

(6 балів)

 

3. Дайте розгорнуту відповідь.

 

Жанрове розмаїття літератури кінця ХІХ століття.

(4 бали)

Загальна кількість – 58 балів.

 

Завдання І ( шкільного) етапу

Всеукраїнської  учнівської олімпіади

 з української мови і літератури

11 клас

      1. Спростуйте або аргументуйте вислів Цицерона "Неосвіченість - ніч розуму,

          ніч безмісячна і беззоряна ".

                              (12 балів)

 2. Запишіть речення, розставте розділові знаки, побудуйте його структурну

          схему, підкресліть головні й другорядні члени речення. Надпишіть над

          кожним словом, якою частиною мови воно є.

 Не забудьте не збайдужійте не зрадьте цих духовних оберегів з якими ми виростали й виходили в широкий і тривожний світ щоб завжди повертатися бодай у спогадах до родинного вогнища до свого посвіту.

(8 балів)

    3. Провідміняйте числівник 7892.

(6 балів)

 4.  Уведіть фразеологізми в речення так, щоб простежувалося значення

            кожного з них.

 Як вітром здуло; мов камінь у воду; не по кишені; на вагу золота; танцювати під дудку.

 (6 6алів)

    5. Доберіть українські відповідники до слів: економія, дефект, пріоритет,

        інцидент, анфас, аргумент, експеримент, компанія, лаконічний, ідентичний.   

        Складіть 2 речення з українськими відповідниками на вибір.

(8 балів)

    6. Виправте помилки у словосполученнях.

          Заказний лист, перевести гроші, я вибачаюсь за спізнення, пропуск на завод,  

        приймати участь, заключити угоду, це іменно так, по такій причині, у сім годин

        вечора, відділ по міжнародним зв'язкам.

(5 балів)

     Завдання з літератури

      7. Дайте короткі відповіді на запитання

     - Розкрийте значення поняття «кларнетизм».

     - Яка збірка  поезій Павла Тичини виходить у 1924 році?

     - Хто входив до «пятірного грона» київських неокласиків?

     - Визначте головну думку, віршовий розмір поезії. До якого виду лірики вона

       належить?

 

 

 

Дмитро Павличко

Рубаї

Мені нагадують людські серця

Крихке й тоненьке серце олівця –

Зламати легко, застругати важче,

                           Списати неможливо до кінця.

 (5 балів)

      8. Напишіть твір-мініатюру на одну з тем

    1. Вірші П. Тичини, М. Рильського - шедеври світовоїлітератури.

    2. Спадщина"розстріляного відродження" - то важлива й цікава сторінка нашої культури.

(12 балів)

Категорія: І етап всеукраїнської олімпіади | Додав: Андрій
Переглядів: 444 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2018
uCoz